esmaspäev, 16. mai 2016

"Konfliktid ja kohandumised"/Nõukogude aja Eesti kunst(1940-1991) erinevatelt autoritelt/22.04.2016

"Konfliktid ja kohandumised" oli teine näitus, mida Kumus külastasin. Näitus esitas 20 sajandi kunsti, mida suures osas kujundasid konfliktid ja kohandumised II maailmasõja järgsel perioodil poliitikas. Vaatamata selle näituse nimetusele ei kujutanud see ainult konflikte ja muud seesugust, vaid oli ka mitmeid muid pilte, mida võib isegi praeguse ajaga seostada. Kasutatud oli seal päris huvitavaid lahendusi, mida mina isegi kohtasin esimest korda elus. Näitusel olid üleval ka ekraanid, millest näidati tolleaegseid klippe, mis oli väga huvitavad ja andsid selle aja tundeid hästi edasi. Üldiselt aga minu jaoks see näitus jättis pigem range, ülimalt korrektse, veatu ja nõukogudeaegse mulje, mis loomulikult on ilmselt ka näituse eesmärk. Tänu näitusel esitatud töödele saab kindlasti aimu sellel ajal toimuvast, iga piltidel olev väikenegi detail seletab justkui mingit lugu. Näitust vaadates tekkis isegi korraks tunne, nagu oleks ise selle kõige keskel, nõukogude ajas.
Näituse kohta selgitus, selle juures asuvalt seinalt:
Näitus on üles ehitatud lähtuvalt kunsti ja keskkonna suhete muutumisest:teatud hetkedel on see suhe olnud intensiivne ja valuline, mõnikord rahulikum, kohati on kunst püüdnud ümbritsevast kõrgemale tõusta, siis jälle sellega kontakti võtta. Siiski on ka kunstis ilmnevad igepäevaelust eemaldumise strateegiad ja sellele vastandumise mudelid alati tingitud keskkonnast. Et nõukogude aega ja selle eripära meelde tuletada, tutvustada ja avada, läbib näitust arhiivikoridor, mille fotod, filmid ja tekstid peaksid aitama tolleaegset kunsti ja kultuurielu paremini mõista. Näituse kuraator Anu Allas.


 Ellen Polli(1927-2011) "Tartu III keskkooli abiturient, eesrindlik õpilane Hilla Jaakson" , 1951a. õli. Minu jaoks jätab see maal eriti range ja konkreetse mulje, nagu on ta tollele ajale kohane. Imestama paneb ainult fakt, et tegemist on abituriendiga, minu jaoks näeb maalil olev mees tunduvalt vanem, kui abituriendile kohane.



 Olga Terri(1916-2011) "Suletud" 1948a. õli. See maal kõnetas mind eriti, see pani vägagi mõistma ja tundma seda, mida see inimene sel maalil tunda võis. Pilti võib tegelikult tõlgendada lausa kahte moodi, esiteks, kas inimene ei kuule ega tea, et toimub sõdimine, või teiseks, et inimene ei tahagi seda kuulda ega teada, vaid üritab end sellest kuidagi välja lülitada. Mina pigem tunnen seda teist varianti, et inimene on sõjast ja võitlemistest nii väsinud, et üritab end sellest hetkekski eemale saada ja unustada seda kõike korraks. Järeldan seda sellest, et ta on suletud silmadega ja hoiab kõrvu kinni.



 Tõnu Virve(1946-...) "Eesti naine" 1975a. õli. Selle pildi otsustasin siia lisada seetõttu, et nõukogude ajal olid tegelikult inimesed mitte ainult masendunud ja kurnatud, nagu arvata võiks, vaid tegelikult ka õnnelikud ja rõõmsad. Tõepoolest tööd tehti palju, aga usun et jätkus ka rõõmu. Sest see maal kujutab ehedat eesti naist, kes vaatamata kõigele ikkagi naeratab. Värvid on maalil väga erksad ja puhtad, mis tekitatasid minus rõõmsa tunde.



 Ando Keskküla(1950-2008) "Maastik noaga" 1982a. õli. Selle otsustasin siia lisada seetõttu, et seda maali on kujutatud väga omapärasel viisil, mida ma näen elus esimest korda. Kunstnik on tõesti asjale lähenenud väga huvitavast küljest. Selle töö puhul pani imestama selle tõetruudus ja ruumilisus, mida on suurepäraselt edasi antud.

Kommentaare ei ole: